Kim Ki-Duk
Kim Ki-Duk Biyografisi
En çok tartışma yaratan Güney Kore‘li isimlerden biri olan, kendi kendini yetiştirmiş ve eşsiz üslubuyla çağdaşlarından ayrılan sanatçı yönetmen, senarist, yapımcı. 2004‘te Berlin Milletlerarası Film Festivali‘nde ”Samaritan Girl” (Samaria) ile, Venedik Film Festivali‘nde ”3 iron” (Bin jib) ile en iyi yönetmen ödülünü aldı.
Kim Oysa-Duk, 20 Aralık 1960 ‘da Güney Kore Bonghwa‘da Kyungsang‘ın kuzeyindeki bir taşra köyünde doğdu. Oldukça yaramaz bir çocuk olan Kim, 9 yaşına geldiğinde ailesiyle birlikte Seoul‘e taşındı. Burada tarım eğitimi veren bir okula göderildi. Ama somut yetersizlikler yüzünden okuldan ayrılıp fabrikalarda işçi olarak çalışmaya başladı.
20 yaşına geldiğinde deniz kuvvetlerine katıldı. Askeri hayata çok çabuk harmoni karşılayan Kim, 5 sene çavuş olarak tayin yaptı. Bu askeri tecrübeleri ona insan ilişkileri ve karakter analizi açısından varlıklı bir birikim sağladı.
1990 ‘ da bir uçak bileti alabilecek kadar para biriktirip, sanat eğitimi olmak için Fransa‘ya taşındı. Geçimini, kendi resimlerini satarak kazanıyordu.
1993‘de yeniden Kore’ye ryosu yazmaya başladı ve bir yarışmada iki senaryosu pat diye ödül kazandı.
Kim Ancak-Duk’un film kariyeri öteki yönetmenlerinkinden öbür başladı. Hiçbir süre sinema eğitimi almadı ve hiçbir süre başka bir yönetmenin yanına asistanlık yapmadı. Hiç kimsede görülmeyen perspektif ve kendine has öykü anlatma tekniği buradan gelmektedir.
Farklı ve güzel bir dille kendi yaşamını ve deneyimlerini anlattığı Crocodile(1996), film serüvenin başlangıcı oldu. Crocodile’ı, Kore’li bir askerin ve başarısız bir ressamın Paris‘te geçen dostluk ilişkisinin anlatıldığı ”Wild Animals” izledi.
İlk yıllarındaki işlerinde görülen agresif enerji ve fantazi dünyası, bir sonraki filmi ”Birdcage Inn”in renkli atmosferinde göze çarpar. Bu filmde yönetmen, seksi yaşamın bir parçası ve birbirini anlamanın en düşük düzeydeki yolu olarak tanımlar.
4. filmi ”The Isle”, yönetmen için bir dönüm noktası oldu. Venedik Film Festivali’nde gösterilen bu filmiyle yönetmen, iyice anlaşılamasa da yeteneğini kabul ettirdi. Filmin çarpıcı atmosferi ve nefes kesici görüntüleriyle Kim Ama-Duk, Kore sinemasının 60’lı yıllardaki duayeni Yoo Hyun-Mok‘un deyimiyle ‘imgelerle konuşan yönetmen’ olarak ün saldı. The Isle’ da yönetmen, kadın erkek ilişkilerindeki sadomazoşizmi, birini sevmenin ve korku etmenin içiçe geçişini anlattı.
Yönetmenin sonraki filmi ”Real Fiction”, bilinç ve bilinç dışı, hakiki ve fantazi aralarında kendine bir yer bulur. Real Fiction’ı 2001 yılında ”Address Unknown”, 2002‘ de ”Bad Guy” ve ”The Coast Guard” izledi.
2003 yılında ise kendinin de orta yaşdaki budist rahibi canlandırdığı filmi ”Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring” olağanüstü görselliğle alkış topladı. Budist bir rahibin yaşamının mevsimlerinin, metaforik bir anlatımla yansıtıldığı filmde, yönetmeğini gösterdi.
2004 yılında ” Samaritan Girl” ile Berlin Milletlerarası Film Festivali’nde, ”3 iron” ile de Venedik Film Festivali’nde en iyi yönetmen ödülüne değerinde görüldü.
Yönetmen olarak tanındığı ilk filmi Crocodile’ı çektiğinde yönetmen hiç sinema eğitimi almamıştı. Kendini film çekerek ve deneyerek eğitti. Bu yüzden de ağır eleştirilerin odağı oldu. Çocukluğu bir fazla acı ve sıkıntıyla geçen yönetmen, filmlerindeki karakterlerin marjinelliği ve rahatsız ediciliğinden nedeniyle psikopat olarak suçlandı. Sinemayla gerçeğin birbirine karıştığı filmleri, izleyiciyi yoğunluğuyla şoka sokacak şekilde etkiledi.
Grotesk filmlerin yönetmeni Kim Ki-Duk için yaşam, güç ve sinema içiçe geçmiştir. Filmlerindeki karakterler, iyi ve şeytani, güzellik ve çirkinlik, normallik ve anormallik arasında gidip gelmektedir.
Ödülleri :
2012 – 69. Venedik Film Şenliği – Altın Aslan (Acı)
2012 – 9. Milletlerarası Dubai Film Festivali – En İyi Yönetmen (Acı)
2004 – 54.Berlin Film Festivali – En İyi Yönetmen (Fedakar Kız)
Filmleri :
Yönetmen :
2016 – Ağ (Sinema Filmi)
2015 – Seu-top (Sinema Filmi)
2014 – Bire Bir (Sinema Filmi)
2013 – Moebius (Sinema Filmi)
2012 – Acı (Sinema Filmi)
2011 – Arirang (Sinema Filmi)
2008 – Rüya (Sinema Filmi)
2007 – Nefes (Sinema Filmi)
2006 – Vakit (Sinema Filmi)
2005 – Yay (Sinema Filmi)
2004 – Fedakar Kız (Sinema Filmi)
2004 – Boş Konut (Sinema Filmi)
2003 – İlkbahar, Yaz, Güz, Kış.. Ve İlkbahar (Sinema Filmi)
2002 – The Coast Guard (Sinema Filmi)
2001 – Nabbeun namja (Sinema Filmi)
2001 – Address Unknown (Sinema Filmi)
2000 – Seom (Sinema Filmi)
1998 – Paran daemun (Sinema Filmi)
1997 – Yasaeng dongmul bohoguyeog (Sinema Filmi)
1996 – Timsah (Sinema Filmi)
Süreklilik :
2015 – Seu-top (Sinema Filmi)
2014 – Bire Bir (Sinema Filmi)
2013 – Inkar Family (Sinema Filmi)
2013 – Moebius (Sinema Filmi)
2012 – Acı (Sinema Filmi)
2011 – Poongsan (Sinema Filmi)
2011 – Arirang (Sinema Filmi)
2008 – Rüya (Sinema Filmi)
2008 – Arumdabda (Sinema Filmi)
2007 – Nefes (Sinema Filmi)
2006 – Vakit (Sinema Filmi)
2005 – Yay (Sinema Filmi)
2004 – Fedakar Kız (Sinema Filmi)
2004 – Anlamsız Ev (Sinema Filmi)
2003 – İlkbahar, Yaz, Sonbahar, Kış….. (Sinema Filmi)
2002 – The Coast Guard (Sinema Filmi)
2001 – Nabbeun namja (Sinema Filmi)
2001 – Address Unknown (Sinema Filmi)
2000 – Seom (Sinema Filmi)
1998 – Paran daemun (Sinema Filmi)
1997 – Yasaeng dongmul bohoguyeog (Sinema Filmi)
1996 – Timsah (Sinema Filmi)
Yapımcı :
2015 – Seu-top (Sinema Filmi)
2014 – Bire Bir (Sinema Filmi)
2013 – Inkar Family (Sinema Filmi)
2013 – Moebius (Sinema Filmi)
2008 – Arumdabda (Sinema Filmi)
2005 – Yay (Sinema Filmi)
Görüş Yönetmeni :
2015 – Seu-top (Sinema Filmi)
2013 – Moebius (Sinema Filmi)
2011 – Arirang (Sinema Filmi)
Oyuncu :
2011 – Arirang (Sinema Filmi)
2007 – Nefes (Sinema Filmi)
2003 – İlkbahar, Yaz, Sonbahar, Kış….. (Keşiş) (Sinema Filmi)
Kurgu :
2008 – Rüya (Kurgu) (Sinema Filmi)