Bertolt Brecht
Bertolt Brecht Biyografisi
Esas adı Eugen Berthold Brecht şair, oyun yazarı, tiyatro yönetmeni ve kuramcıdır.
Augsburglu bir kağıt fabrikası müdürünün oğlu olan Brecht, 1898 yılında Augsburg’da doğdu.
Edebiyat ve tiyatroya ilgi duymasına rağmen 1917’de liseyi bitirdikten sonra Münih’te tıp okumaya başladı.1918 sonbaharında tıp öğrenimini yarıda bırakarak hastabakıcı olarak I.Dünya Savaşı’na katıldı.
1919’da Münih’e dönünce başarısızlığa uğrayan demokrat ihtilalinde yer aldı.
Tıp öğrenimini bırakarak tiyatro eleştirileri yazdı.1920’de Münchner Kammerspiele’ye dramaturg olarak girdi ve oyunlarını sahnelemeye başladı.
“Gecede Davullar” adlı oyunu 1922’de Kleist ödülü‘nü kazandı.
Bavyera halk güldürüsünün temsilcisi Karl Valentin’le dostluk kurdu.1924’de Berlin’e geçerek Deutsches Theater’da Max Reinhardt’ın yanına yönetmenlik yaptı.
1928’de Kurt Weili’la tanışarak destansı opera ürünlı felsefe ve ekonomiyle uğraşı sonucunda öğreti oyunları ortaya çıktı.Bu oyunları için Hindemith ve K.Weill’den daha sonra H.Eisler’le çalışmaya başladı.
1932’de Brecht ‘in senaryosunu yazdığı, yönetmenliğini S.Dudow’un yaptığı “Kuhle Wampe “filmi yasaklandı.
27 Şubat 1933 ’teki Berlin Parlamento yangınından sonradan Viyana’ya firar etmek zorunda kaldı ve 1935’de Nazi yönetimince Alman vatandaşlığından çıkarıldı.
İsveç’e ve Finlandiya’ya göç etti, Sovyetler Birliği üzerinden ABD’ye gitti.Hollywood için senaryolar yazdı.Bu arada H.Eisler, P.Dessau, Piscator ve H.Mann’la buluştu, Charlie Chaplin ve E.Bentley’le arkadaşlık kurdu.
Amerikan Alehtarı Etkinlikleri Soruşturma Kurulu kadar sorgulanmaya uğradı ve İsviçre’ye gitmek zorunda kaldı.Zürih Schauspielhaus’ta araştırmalar yaptı, C.Neher’le meslek birliğine girişti.1948’de Doğu Berlin’e yerleşti.
Karısı Helene Weigel’le birlikte Berliner Ensemble’ı kurdu.Burada dramaturg ve yönetmen olarak atama aldı.Berliner Ensemble’ı “epik tiyatro okulu” ve dünyanın en iyi tiyatrolarından biri yaptı.
1950’de Berlin Sanatlar Akademisi üyesi, 1953’te PEN kulüb başkanı olan Brecht’e, ününün uluslar arası boyutlara ulaşması üstüne 1955’te SSCB Stalin Ödülü verildi.Bunların yanı sıra Doğu Alman Devlet Ödülü’nü ve Paris Uluslararası Tiyatro Şenliği 1.Ödülü’nü aldı.
Diyalektik maddeci tiyatroyu kurdu.Sosyalist, insancıl ve devrimci hayat felsefesi doğrultusunda kapitalist dünya sisteminin dönüşüme uğratılmasına çalıştı.
Öğretisel oyunları ile müzikli oyunlarında kapitalist toplum düzeninin, para ahlakının, sömürü sisteminin iç yüzünü ortaya sermeye yöneldi.Küçük burjuva ideolojisine yok edici darbeler indirdi.İşçi sınıfının ve toplumcu dünya düzeninin açık savunuculuğunu yaptı.
Oyunlarına tarihsel ve toplumsal sürecin ve gelişim yasalarının bilincine varılması, eleştirilmesi ve yargılanmasını esas öğretisel arabulucu kıldı.Marxçı dünya görüşünü yaşamın mantıkla ilgili akışına uygun eleştirel becerikli bir eylem olarak fark etti.
Epik tiyatro estetiğini yarattı, eleştirel toplumcu realist tiyatroyu ve çağdaş maddeci devrimci tiyatroyu kurdu.
Destansı oyun, epik müzik(opera) ve destansı oyunculuk anlayışını, yabacılaşma ilkesini getirerek Aristotelesci olmayan, metafizik olmayan tiyatroyu temellendirdi.
Benzetmeci dramatik tiyatroya aleyhinde göstermeci tiyatroyu geliştirdi bu nedenle keza öğretici keza de eğlendirici fazla biçimli bir tiyatro yarattı.
Oyunları: Baal, Gecede Trampet Sesleri, Kutsal Kitap, dugun, Dilenci ve Ölü Köpekler, Şeytan Kovma, Karanlıktaki Işık, Balık Avı, Ova, Kentlerin Barbar Ormanında, İngiliz Krali II.Edvard’ın Yaşamı, Adam Adamdır, Üç Kuruşluk Opera, Mahagonny Kentinin Yükselişi ve Düşüşü, Lindberghlerin Uçuşu, Uzlaşma Üstüne Badem Doktrin Oyunu, Evet Diyen Hayır Diyen, Tedbir, Mezbahaların Kutsal Tohanna’sı, Kural ve Kural Dışı, Başlıca, Yuvarlak Kafalılar Sivri Kafalılar ,Minik Burjuvanın Yedi Ölümcül Günahı, Horasyalılar Kuriasyalılar, Carrar Ananın Silahları, III.Reich’in Korku ve Sefaleti, Galrlei’nin Yaşamı, Dansen, Demirin Fiyatı Nedir, Cesaret Başlıca ve Çocukları, Lukullus’un Sorgulanması, Sezuan’ın İyi İnsanı, Purtla Ağa ve Uşağı, Matti, Arturo Ui’nin Önlenebilir Yükselişi, Simone Machard’ın Düşleri, Schweyk, Malfi Düşesi, Kafkas Tebeşir Dairesi, Sofokles’in Antigone’si, Komün Günleri, Lenz’in Saray Danışanı, G.Haurptmann’ın Kunduz Kürkü ve Kırmızı Horozu, Corriolaus, Rouenli Jeanne D’Arc’ın Davası, Turandot veya Aklayıcıların Kongresi, Moliere’in Don Juan’ı, Ziller ve Davullar.
Kuramsal Yapıtları: Tiyatro İçin Küçük Organon, Denek Tiyatro, Epik Tiyatro Üzerine, Külüstür Alımı, Sosyalist Açıdan Bir Sanat Kuramı, Sosyalist Gerçekçilik ve Toplum.