François Boucher
François Boucher Biyografisi
Fransız Rokoko ressamıdır.
François Boucher, 29 Eylül 1703 tarihinde Paris, Fransa’da doğmuştur. Annesinin adı Elizabeth Lemesle, bir süslemeci olan babasının adı Nicolas Boucher’dir. Fotoğraf eğitimine babası yanında çırak olarak çalışarak başladı. 17 yaşında iken hazırlamış olduğu bir eser günün ünlü ressamlarından olan François Lemoyne‘un ilgisini çekti ve Lemoyne onu atölyesinde çırak olarak ressamlık eğitimine devam etmesini sağladı. 3 ay sonradan da gravürcü olan “Jean-François Cars“un atölyesinde çırak olarak çalışmaya başladı. Bu dönemde gravürcülük ve ressamlık prensiplerini öğrendi ve hem de basımı yapılacak kitaplar için gravür desen taslağı yapmak, gravür düzenlemek ve bunların basımlarını sağlamakla uğraştı.
“Jean-François Cars“un atölyesinde çırak olarak çalışıyorken 1722 yılında atölyeye sipariş edilen ünlü Fransız ressamı Antoine Watteau (1684–1721)’nun tablolarının gravürlerinin yapılması işinde 351 eserden 129’nun gravürünü yapmıştır.
1723 yılında katıldığı yarışmaya “Evilmérodach, fils et successeur de Nabuchodonosor (Nabulkadnezar’in Oğlu ve Halefi Evilmérodach)” adlı bir tablo ile katılıp bu yarışmayı kazandı ve Fotoğraf eğitimi bursu olan “Grand Prix de Rome” ödülünü aldı. Fakat bu bursu veren Fransız “Académie Royale de Peinture et de Sculpture (Resim ve Heykel İçin Kraliyet Akademisi)” yüksek eğitim kurumunun mali sorunları dolayısıyla 1727 yılına değin bu bursu kullanamadı.
François Boucher, burslu olarak İtalya’da Roma’ya gittiğinde Fransız usta “Carle Van Loo” ve yeğenleri “François van Loo” ile “Louis-Michel van Loo”nun atölyesinde çıraklıkla ressamlık eğitimini yaptıktan daha sonra 1731’de Paris‘e döndü. Burs aldığı akademik kuruma muavin hoca olarak katıldı. Bu sırada Paris’te portreci artist olarak isim yaptı.
1734 yılında Torquato Tasso‘nun 1554 yılında yazdığı Kurtarılmış Kudüs şiir eserinden ilham bölge “Rinaldo ve Armida” adlı büyük tablosunu antre eseri olarak sunarak bu tarihte bu önemli sanat akademisi kurumuna “asil hoca üye” olarak kabul edildi, Böylece sanat akademik kariyerine de katılan Boucher sonra bu kariyerde de ilerleyerek 1735 yılında “Tezgâhtar Profesör” ve sonra Profesör ve bu Akademi Rektörü görevlerine de atandı.
François Boucher, “Rinaldo ve Armida” tablosunu yaparken kendine modellik yapan 17 yaşında Marie-Jeanne_Buzeau ile 21 Nisan 1733 tarihinde izdivaç yaptı. Bu evlilikten çiftin ikisi kız olan 3 çocuğu oldu. Marie-Jeanne Buzea kocası ile birlikte çalıştı; onun tablolarının bazılarının deseninin hazırladı ve öteki bazı tabloların minyatür fotoğraf kopyalarını yaptı.
Roma’dan Paris’e döndükten sonradan François Boucher, Fransa Kralı XV. Louis‘in metresi olan Madam Pompadour’un birçok portresini yapmıştır.
Madame de Pompadour portresi- 1756
François Boucher, el-işi duvar halısı tasarımcısı, tiyatro kostüm ve mizansen desinatörlüğü gibi işler de yaptı. 1734 yılında “Beauvais Fabrikası”nda el-işleme duvar halısı tamamlanmak üzere birkaç desen eskizi hazırladı. sonra “Kraliyet Goblen Fabrikası” için fazla sayıda el-işleme duvar halıları tasarımları yaptı. Bu fabrikada el-işleme duvar halısı tamamlanmak üzere hazırladığı desen eskizlerinden işlenen halılar asiller ve zenginler arasında çok popüler oldu. Tiyatro oyunları, müziksel davet eserleri ve operalar için kostümler ve mizansen dekorasyonları üstünde çalışmaları ile de isim yapmıştır.
1757 ile 1767 aralarında “Sevr Fabrikası” porselen seramik ve çini ürünleri için gayet süslü desen ekizleri hazırlamıştır. Bazen “putti” olarak anılan minik nü çocuklar figürleri desenleri “Bucher Çocukları” olarak adlandırılarak birçok porselen eşyayı süslemekte kullanılmıştır.
1765 yılında Roma‘da iken artist hocası olan sanatkâr “Carl Van Loo”un ölmesi üzerine onun yerine Kral XV. Louis kadar “Premier Peintre du Roi (Kralın Birinci Ressamı)” olarak görevlendirildi.
18. yüzyıl Batı Avrupa resim ve dekoratif sanatının en iyi tanınmış ressamı olan François Boucher, Rokoko akımının önemli temsilcisidir. François Boucher, tablolarının konuları genellikle antik klasik temalar, süsleyici alegoriler ve pastoral peysajlardır ve cinsel hislere hitabeden gayet erotik nü ve Venüs tabloları yapmıştır. Özellikle gayet seksapelli ve hatta erotik çıplak kadınlar (nü) resimlerini fazla tercih etmekte ve bunlara “zarafetler tablosu” ismi vermekteydi.
François Boucher, 1741 yılında “Versay Sarayı“nın ve 1746 yılında “Fontainebleau Şatosu”nun renovasyonu ve yeniden dekore edilmesine katkıda bulundu. Kendine sanat hamisi olan Madam Markiz Pompadour’un ikametgahı olan Meudon’daki “Belvue Şatosu” ve buradaki “Crecy Salonu”nun yeniden dekorasyonuna büyük katkılar yaptı.
François Boucher, 30 Mayıs 1770 tarihinde Paris, Fransa’da 67 yaşında ölmüştür.