Giorgione
Giorgione Biyografisi
Rönesans dönemi İtalyan ressamdır.
Giorgione, 1478 yılında İtalya’da Venedik’in dışındaki Castelfranco Veneto isimli küçük bir kasabada Giovanni Barbarella’nın oğlu olarak doğmuştur. Ana adı Giorgio Barbarelli da Castelfranco’dur. Gençliğinde Venedik’e giden Giorgione, Gentile Bellini ve Giovanni Bellini kardeşlerin atölyesinde eğitim aldı. Orada kendisinden 10 ufak Titian ile tanıştı. Beraber 1508’de Alman ticaretinin Venedik’teki merkezi olan Fondaco dei Tedeschi’nin cephesini süslediler. Fakat nemli hava yüzünden bu yapıtlar yok olmuştur.
1500 yılının birincil yarısında Leonardo da Vinci’nin Venedik‘i ziyareti esnasında onunla görüştü.
Giorgione, 1500 yılında demin 23 yaşına yeni girmişken Doge Agostino Barberigo ve komutan Consalvo Ferrante gibi kayda değer şahısların portrelerini çizmek için seçildi. 1504 yılında, doğduğu kentteki bir katedralde, diğer bir komutan olan Matteo Costanzo anısına yaptırılacak olan altar resmi Giorgione’ye sipariş edildi. Castelfranco Madonnası olarak adlandırılan bu resimde “Kutsal söylev” tarzındaki, yani Meryem’i kucağında bebek Hz. İsa ve etraflarında birkaç aziz ile birlikte betimleyen bu tabloda iki yanındaki azizler eşkenar bir üçgen oluşturuyordu. Bu sayede arka plan olarak kullanılan görünüm vurgulanmaktaydı. Venedik sanatında bir yenilik olan bu teknik, ressamın ustası Giovanni Bellini ve öteki bir takım ressamlar tarafından da derhal uygulanmaya başladı. Giorgione, ışık gölgenin daha gelişmiş bir türü olan sfumato tekniğini kullanarak, resimde ışığı ve perspektifi renklerin tonları ile betimlemeye az daha Leonardo da Vinci ile benzer dönemde başladı. Sanatçı Giorgio Vasari‘ye tarafından bu tekniği Leonardo da Vinci‘den öğrenmişti.
1507 yılında Venedik’teki Düka Sarayı’nın salonlarından biri için resimler çizdi.
1507-1508 yılları arasında, öteki ressamlarla birlikte, yeni yapılan Fondaco dei Tedeschi’nin dış cephe fresklerinin hazırlanmasında çalıştı. Artist daha önce de Casa Soranzo ve Casa Grimani alli Servi gibi bir takım Venedik saraylarının dış cephesine freskler çizmişti.
Resme bazı yenilikler getiren Giorgione, Altar panoları ve portreler açık havada, konusunu incilden veya herzamanki dönemden almayan, kayıtlı bir öyküyü betimlemeyen resimler de çizdi. Konulu resimlerinde ise harekete yer vermedi, daha fazla lirik veya romantik duyguların uyandırdığı ruh hâlini yansıttı.
Giorgione’nin en meşhur tablosu 1510 yılında yaptığı şu anda Dresden’de bulunan “Uyuyan Venüs” adlı eseridir.
1510 yılında yaptığı bu fotoğraf, 1538 yılında Titian’ın yaptığı “Urbino Venüsü” tablosu ve aynı ekolden çoğu ressamın aynı resimleri için misal oluşturmuştur.
Giorgione’nin hâlen var olan bütün tabloları, varlıklı Venedikli koleksiyoncusunun evinde sergilemesi için çizilmiş yaklaşık altmış santimetre ebadında minik boyutlu tablolardır. Giorgione bu türden eserler veren birincil önemli İtalyan ressamdır.
Kasırga adlı tablosunda bir pınarın iki yanına, şehrin karmaşasından ve yaklaşan fırtınadan uzak bir asker ve bebeğini emziren bir kadın bulunur. Tablodaki sembollerin çokluğu çoğu ayrı yoruma sebep olmuştur. Kasırga “The Tempest” tablosu Batı Sanatı Tarihi’nde ilk peyzaj resmen anılır. Eserin konusu, figürleri ve içeriği son beşyüz yıldır tartışılsa da anlamı maalesef tam olarak açıklanamamıştır. Meşhur sanatkâr Giorgio Vasari, Giorgione’nin ölümünden sadece 50 sene daha sonra yazdığı kitabında bile Fırtına’nın ne kavrayış geldiğini çözemediğini belirtmiştir. Bu tablo Venedik Gallerie Dell’Academia’de bulunmaktadır.
Giorgione, 25 Ekim 1510 tarihinde Venedik, İtalya’da 32 yaşında veba salgını sebebiyle ölmüştür. Giorgione’nin ölümünden daha sonra tamamlanmamış bazı eserlerini Titian tamamladı.
Giorgione, 32 yaşında erken ölümü ile geride kesin olarak ona ait olduğu anlaşılabilen yalnızca 6 eser bırakmıştır. Bu eserlerdeki manâ ve kimlik belirsizliği (eserlerinin hiçbiri imzalanmamıştır) Giorgione’nin sanatını gizemli kılmış ve onu dönemin en meşhur ama anlaşılamayan ressamlarından biri yapmıştır.