Max Ernst
Max Ernst Biyografisi
Sanatçı ve heykelci olan Alman asıllı Fransız sanatkâr Ernst, gerçeküstücülüğün gelişmesine katkıları olmuş ve sanatta usdışını savunmuştur.
Sağır ve dilsizlere eğittmeninin altı çocuğundan sonuncu olarak Brühl’de dünyaya geldi.
1909 yılında Bonn Üniversitesi’nde felsefe öğrenimi görmeye başladı. Öğrenimi sırasında akıl hastalarının yaptığı resimlerden etkilenerek fotoğraf yapmaya yöneldi.
Picasso, Chirico ve August Macke’nin yapıtları Ekspresyonist akımlara yakın olma duymasına yol açtı.
I.Dünya Savaşı esnasında Alman ordusunda devir aldı. Savaş ardından Jean Arp ve Johannes Theodor Baargeld’le birlikte Köln’de “Dadamax” adındaki topluluğu kurdu.
1920’lerde ilk kolaj ve fotomontajlarını gerçekleştirdi ve Burada “Her şey Hala Yüzüyor” (Fatagaga) adlı bir kolaj dizisi yaptı.
Andre Breton, Picabia’yı gezmek için Paris’e geldiğinde Ernst’in kolajlarını fark etti ve fazla etkilendi.1920 mayısında Paris’te bir Ernst sergisi düzenlendi.
1922 yılında Paris’e yerleşti. Aralarında Andre Breton, Paul Eluard, Louis Aragon, Philippe Soupault, Robert Desnos, Benjamin Peret gibi yazarların bulunduğu sürrealist gruba katıldı.
1925’de birincil gerçeküstücüler sergisini düzenledi. Aynı sene frottaj tekniğini yarattı. Frottaj çalışmalarıyla kısa sürede tanındı ve ertesi yıl Draghilev’in isteği üstüne Joan Miro ile Rus Baleleri topluluğunda Romeo ve Juliet’in dekorlarını hazırladı.
1931’de birincil New York sergisi Julien Levy’yi açtı. Sonraları New York’ta Olağanüstü Sanat, Dada ve Gerçeküstücülük sergileri açan Ernst, toplam kırk sekiz fotoğraf sergilerdi.
1934’cilt sonradan heykel çalışmalarına tartma verdi. Resimde olduğu gibi heykelde de doğaçlama teknikleri kullandı.
II. Dünya Savaşı sırasında Paris’i işgal eden Naziler kadar şehri terk etmeye zorlanan ressam, 1941 yılında ABD’de yaşamış oğlu sanatkâr Simmy Ernst’le üçüncü eşi olan koleksiyoncu ve galeri sahibesi Peggy Guggenheim’in yanına gitti.
1941-1944 yılları aralarında New York kentinde Breton ve Marcel Duehamp’la VVV dergisinin genel yayınlama yönetmenliğini yaptı.
1953’te Paris’e döndü. Bir sene sonrada Venedik Bienali’nde büyük ödül kazandı. 1958’de Fransız uyruğuna geçti, bir sene sonradan Fransız Ulusal Sanat Ödülü’nü aldı.
Kayda Değer Yapıtları: Celebes Fili, Dostların Buluşması, Erkekler Bunu Bilmeyecek, Bülbül Kadar Tehdit Edilen İki Çocuk, Bütün Şehir Halkı, Uçak Yutan Bahçe, Yağmurun Arkasında Avrupa, Evli Kadının Tuvaleti, Gece Dönüş, Bir Karmelit, Elde Etmek İsteyen Minik Kızın Rüyası, Papa Düşmanı, Bir Mutluluk Haftası yada Yedi Kapital Element, Canavarlar Okulu İçin, Rüzgarın Gelenekteki Karısı, Aile Meleği.